dilluns, 24 d’agost de 2009

Conselleria boicoteja l'ensenyament en valencià

Un estudi del sindicat STEPV ens informa d'allò que hom percep quan es té un mínim de contacte amb la realitat educativa del País Valencià: Conselleria d'Educació, amb l'incomparable Font de Mora com a cap, boicoteja les línies en valencià.

Situem primer la qüestió.

Al nostre territori, els xiquets poden seguir tres programes lingüístics diferents:
  • Programa d'Incorporació Progressiva (PIP): Suposadament, hi ha l'obligació que una assignatura siga impartida en català (sol ser sempre Coneixement del Medi), amb l'opció d'anar augmentant el número de matèries que els alumnes estudien en valencià. En la pràctica, és línia castellana: mai es produeix l'esmentat augment. De vegades, ni tan sols hi ha una assignatura impartida en la nostra llengua.
  • Programa d'Immersió Lingüística (PIL): La idea és ensenyament íntegrament en valencià, enfocat pedagògicament a partir de la idea que la majoria de l'alumnat és castellanoparlant.
  • Programa d'Ensenyament en Valencià (PEV): Es tracta d'impartir totes les matèries en català a un alumnat bàsicament valencianoparlant.
Deia abans que al País Valencià es pot aplicar un d'eixos tres programes lingüístics. No és cert. Hi ha una sèrie de zones exemptes de l'obligació de seguir-los: Alt Palància, Requena, Xest, La Vega Baixa, etc...

Feta aquesta introducció, tornem a l'estudi de l'STEPV. Al boicot a l'ensenyament en català.

Pot sonar la paraula "boicot" a eslògan, a terme combatiu emprat gratuïtament. Presentem alguns fets i jutgeu vosaltres mateixos.

* Hi ha centres que, a través de l'AMPA, Consell Escolar, Claustre..., demanen la conversió de programes PIP a programes PIL o PEV. Conselleria no fa cas, directament.

* ITACA és el nom d'un programa informàtic de gestió de centres (no és idíl·lic, com el terme podria suggerir...). Aquesta eina no contempla la possibilitat que una escola, en la seua totalitat, puga aplicar programes en valencià (PEV i/o PIL). No cal dir que si és el castellà l'únic idioma en què s'estudia a un centre, ITACA no presenta cap problema.

* De vegades s'han imposat programes en castellà (PIP) a col·legis on no s'havien demanat; sense consultar, ni tan sols, els centres.

* Hi ha escoles on la demanda d'ensenyament en català supera l'oferta. Què fa Conselleria en eixos casos? Ampliar els programes? No. Deriva l'alumnat a altres centres; en ocasions a programes en castellà (PIP).

* Algunes voltes, la Inspecció ha elaborat informes favorables a la implantació de PEV i PIL en determinats col·legis, sent aquests informes rebutjats per Conselleria. Aquesta denegació s'ha donat, majoritàriament, de manera oral; amb la qual cosa els centres no poden recórrer aquesta decisió.

Açò és una xicoteta mostra del menyspreu del Govern valencià cap a la nostra llengua a l'àmbit educatiu. Podríem posar molts més exemples, però crec que -de moment- és suficient per a explicar una miqueta la política de boicot a la nostra llengua seguida per la Conselleria d'Educació.

Espere, això sí, no haver-vos fet un embolic amb els termes PIP, PIL i PEV. Poden sonar còmics, però la cosa és seriosa.

Per cert. Segons la pròpia Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), una de les seues competències consisteix a "vetlar per l’ús normal del valencià". Ha fet algun comunicat l'Acadèmia en relació al boicot que el Govern valencià fa a l'ensenyament en valencià? O és que "l'ús normal del valencià" és aquell en què la nostra llengua ha de ser menyspreada, accelerant així la seua desaparició?

4 comentaris:

Comtessa d´Angeville ha dit...

PIP dels collons... a finals de l'ESO ens donaren l'opció al meu col·legi, sempre sempre havíem estudiat en castellà tot, fins i tot a les classes de valencià el mestre ens parlava castellà! Servidora va triar això, vaig ser l'única de la meua classe que ho va fer, i l'únic que em diferenciava dels meus companys era que els meus llibres estaven en valencià. A l'hora de fer els exàmens me'ls donaven en castellà i podia contestar-los en valencià, peeeerò devia saber que les faltes d'ortografia descontarien punts igual, que era una manera d'advertir-te que si ho feies en castellà millor (en castellà jo no feia faltes però en valencià alguna, com no anava a fer-ne, hòstia, si ningú m'havia ensenyat a escriure'l). En realitat, i en concret en el cas d'una de les professores, el problema era que la que no sabia escriure en valencià era ella.

Thor ha dit...

No tan sols això, al entrar a classe el mestre lo primer que fà és preguntar com volen que es faça la classe i la jovenalla de hui en día en prefereix el castellà per tindre el cervell ben llavat per la dreta mentre que els q la volen en Valencià s'han d'aguantar.

Vicent ha dit...

Comtessa: Realment, la situació de la llengua a l'ensenyament és molt precària. I cínica en els seus plantejaments. Com dius, el PIP no respon al que se suposa que hauria de respondre... Ni incorporació progressiva ni hòsties en vinagre.

Thor: Això que dius no ho he arribat a veure. Ho has viscut tu? A La Llosa?

Anònim ha dit...

"i la jovenalla de hui en día en prefereix el castellà per tindre el cervell ben llavat per la dreta": quan no fan el que esperem els neguem la possibilitat de pensar per ells mateixa. Què bé, així "l'esquerra" podem descansar sense remordiments!