diumenge, 30 d’agost de 2009

El PSPV i la Fórmula 1

Ángel Luna, portaveu del grup socialista a les Corts (24/08/09): "És necessari conèixer tot l'entramat de contractes que ha envoltat la celebració de la Fórmula 1 a València, donada la ingent quantitat de diners públics que va a engolir-se l'esdeveniment".

cinc dies després...

Jorge Alarte, secretari general del PSPV, en relació a l'assumpte de la Fórmula 1 a València (29/08/09): "Expresse el meu recolzament a qualsevol iniciativa que serveixca per a la promoció de la Comunitat Valenciana i per al desenvolupament turístic. El problema és que calen també altres polítiques".


El que ve a continuació està extret del manifest de la coordinadora Fórmula Verda contra el circuit urbà de Fórmula 1 a València (24/05/08):

  • La inversió de diners públics en un negoci privat com la F1 és una decisió de les Administracions Valencianes que no respon a les prioritats socials dels barris de la ciutat; en especial als més pròxims al circuit, menys vistoses però més importants per a la majoria de la població.
  • El circuit urbà respon a superats models de mobilitat urbana (sustentats en l'ús intensiu del cotxe privat), ignora el PGOU, afecta zones habitades i àrees verdes de la ciutat (el llit del riu Túria) i és incompatible amb el desenvolupament equilibrat i sostenible del front marítim.
  • El traçat, el muntatge i desmuntatge d'instal·lacions (durant setmanes o mesos) i la pròpia realització de l'esdeveniment ocasionen seriosos problemes en els accessos al Port i als Poblats Marítims, implicant greus trastorns de mobilitat per als habitants de la zona i per a tots els ciutadans i ciutadanes de València.
  • La realització del circuit urbà, sent el País Valencià un dels territoris d'Europa que més s'allunya del compliment del Protocol de Kyoto i dels Acords de la UE, i sent València una de les ciutats de l'Estat que pateix una major contaminació atmosfèrica procedent del tràfic privat, evidencia la total insensibilitat mediambiental tant de l'Ajuntament com de la Generalitat.
  • València, una de les ciutats amb major nivell de contaminació acústica d'Europa, destaca per la permisivitat amb les que havien de ser situacions excepcionals, però que, per la seua repetició i freqüència, deixen de ser-ho. També en aquest cas els bòlids que superen els 120 decibels es convertiran en companyia habitual en repetides i diverses ocasions al llarg de l'any.
  • La realització del circuit urbà és una apologia de la velocitat i un menyspreu a la cultura no sols urbana, sinó també humana al començament del segle XXI, quan els polítics i tècnics més sensats d'Europa i tot el món estan fomentant la sostenibilitat de les ciutats, potenciant el transport públic, limitant l'ús del vehicle privat, i defensant l'espai públic. Les activitats del circuit urbà suposen un retrocés educatiu cap a la conducció agressiva i la violència vial al lligar en l'imaginari ciutadà, sobretot dels joves, ciutat i velocitat. Aquesta il·lògica associació d'idees està en l'origen de les carreres il·legals i del “terrorisme suïcida” vial que es produeix en els carrers de diferents ciutats.
  • El decret del 8 de febrer pel qual el Consell regula la Fórmula 1,constitueix tot un estat d'excepció ambiental, vulnerant un total de 8 lleis distintes. Mai abans en la història de la democràcia espanyola s'havien reduït un conjunt tan nombrós de garanties jurídiques de l'Estat de Dret amb aquesta brevetat.